15.06.2015
Οριστικό «όχι» ΣτΕ στην ανάπλαση της Πανεπιστημίου

Ακυρώνεται και τυπικά η ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου, καθώς η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την υπ’ αριθμ. 2152/2015 απόφασή της, έκανε δεκτή την προσφυγή του τέως προέδρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Ιωάννη Αλαβάνου και ακόμα 55 πολιτών, που στρέφονταν κατά του έργου.

Η Ολομέλεια έκρινε παράνομη την απόφαση (12.2.2014) του υπουργού Περιβάλλοντος, με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για «την ανασυγκρότηση του κέντρου της Αθήνας με άξονα την οδό Πανεπιστημίου».

Η απόφαση κρίθηκε παράνομη καθώς, σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, «πέραν του ότι εκδίδεται υπό μορφή έγκρισης περιβαλλοντικών όρων έργου, ενώ αποτελεί πρωτίστως πρόγραμμα ή σχέδιο», ο σχεδιασμός της είναι μερικά αντίθετος με τον ισχύοντα κατά την έκδοση του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας (ν.1515/85) και με το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Αθηναίων (εγκρίθηκε το 1988).

Η εξέλιξη αυτή έρχεται πλέον και τυπικά να δώσει τέλος σε ένα από τα λίγα σχέδια για την Αθήνα που συζητήθηκαν τόσο πολύ τα τελευταία χρόνια, με φανατικούς υπέρμαχους και πολέμιους. Το έργο δρομολογήθηκε το 2010 από το τότε υπουργείο Περιβάλλοντος, το οποίο ανέθεσε στο Ιδρυμα Ωνάση να πραγματοποιήσει διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό (το 2012) και να εκπονήσει ιδίοις εξόδοις τις απαραίτητες (33 στον αριθμό) μελέτες. Οι μελέτες ολοκληρώθηκαν τον Φεβρουάριο του 2014 και κατόπιν εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου (που προσεβλήθησαν στο ΣτΕ και ακυρώθηκαν). «Κορμός» του σχεδίου ήταν η ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου, η οποία έκλεινε σε όλο το μήκος της για τα Ι.Χ. (αλλά όχι και για τη συγκοινωνία και τα ταξί), δεχόμενη τη συνέχιση της γραμμής του τραμ μέχρι το Πεδίον του Αρεως. Τον ρόλο της (κυκλοφοριακά) θα αναλάμβανε η οδός Ακαδημίας με την αντιδρόμησή της, ενώ ο κυκλοφοριακός χάρτης της ευρύτερης περιοχής θα ανασυντασσόταν, με μονοδρομήσεις, πεζοδρομήσεις και άλλες παρεμβάσεις.

Οι κυκλοφοριακές επιπτώσεις της ανάπλασης της Πανεπιστημίου βρέθηκαν από την αρχή στο επίκεντρο έντονης κριτικής (όπως και η επιλογή να υποκατασταθεί το Δημόσιο από το Ιδρυμα Ωνάση στη διεξαγωγή διαγωνισμού για δημόσιο έργο). Οπως υποστήριζαν οι προσφεύγοντες, το κλείσιμο της Πανεπιστημίου για τα Ι.Χ. θα επιβάρυνε υπέρμετρα περιοχές κατοικίας του κέντρου όπως το Κολωνάκι και τα Εξάρχεια. Επίσης, εκφράστηκε ο φόβος ότι η οδός θα μετατρεπόταν σε «νεκρή ζώνη» τη νύχτα.

Σε κάθε περίπτωση, η ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου είχε τελειώσει (τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον) ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Τότε αποφασίστηκε ότι τόσο το συγκεκριμένο έργο όσο και η ανάπλαση του Φαληρικού Ορμου θα απενταχθούν από το νέο ΕΣΠΑ, καθώς οι Βρυξέλλες τα θεώρησαν «έργα βιτρίνας». Το καλό που έμεινε από την υπόθεση της Πανεπιστημίου είναι ότι με την αφορμή του έργου μελετήθηκαν εκτενώς οι σημερινές συνθήκες, παράγοντας μια χρήσιμη επιστημονική βάση για οποιαδήποτε παρέμβαση στο κέντρο της πόλης ― αρκεί οι μελέτες να αξιοποιηθούν.

Των ΕΥΑΣ ΚΑΡΑΜΑΝΩΛΗ και ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΑΛΙΟΥ

Πηγή: Η Καθημερινή

Σχετικές εικόνες

  • Οριστικό «όχι» ΣτΕ στην ανάπλαση της Πανεπιστημίου
comments powered by Disqus
Ταυτότητα

To portal www.spatialplandev.gr δημιουργήθηκε στα μέσα του 2014 από την εταιρεία Spatial Planning & Development Ε.Π.Ε.

Επιστημονικός Υπεύθυνος της προσπάθειας αυτής έχει οριστεί ο κ. Κωνσταντίνος Τσάντζαλος, Δικηγόρος Αθηνών, πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (MSc) στο γνωστικό αντικείμενο Χωροταξίας – Πολεοδομίας – Περιφερειακής Ανάπτυξης του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και υπ. Διδάκτωρ του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Facebook