Διέξοδο στους ιδιοκτήτες γης σε «παγωμένους» οικοδομικούς συνεταιρισμούς θα επιχειρήσει να δώσει το υπουργείο Περιβάλλοντος. Οι ρυθμίσεις που πρόκειται σύντομα να κατατεθούν δίνουν στο υπουργείο Περιβάλλοντος την ευκαιρία να ανταλλάσσει δημόσιες εκτάσεις με ιδιωτικές, πολεοδομεί τμήμα δασικής έκτασης, «δημιουργεί» συντελεστή δόμησης σε αδόμητες περιοχές και επιβάλλει απαλλοτριώσεις ιδιωτικών περιουσιών για να εξυπηρετήσει τα σχέδια άλλων ιδιωτών.
Ρυθμίσεις
Οι ρυθμίσεις που προετοιμάζει εδώ και αρκετό καιρό ομάδα εξωτερικών συμβούλων υπό τον γενικό γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Σωκράτη Αλεξιάδη κατατέθηκαν στο σχέδιο νόμου για τη χωροταξική μεταρρύθμιση και τις χρήσεις γης, αλλά αποσύρθηκαν και θα επανακατατεθούν μέσα στο επόμενο διάστημα, έχοντας όμως υποστεί και νέες τροποποιήσεις. Βασικός στόχος των ρυθμίσεων είναι να «επαναφέρουν στη ζωή» τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς που δεν έχουν καταφέρει μέχρι σήμερα να χτίσουν επειδή η γη που έχουν αγοράσει προστατεύεται από τη νομοθεσία. Κύριο εργαλείο για την επίτευξη του σκοπού είναι η ανταλλαγή με άλλες εκτάσεις του Δημοσίου ή, ειδικά για την Αττική, η άρση των περιορισμών μέσω διαφόρων νομικών ακροβασιών. Πιο συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων προβλέπει:
1. Καθορίζονται «ζώνες συγκέντρωσης δικαιωμάτων δόμησης», οι οποίες μπορεί να είναι δημόσιες χορτολιβαδικές, ακίνητα του Δημοσίου, των ΟΤΑ και άλλων νομικών προσώπων. Τις εκτάσεις αυτές θα ανταλλάσσει το Δημόσιο με εκτάσεις οικοδομικών συνεταιρισμών προς οικοδόμηση. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ρύθμιση δεν αφορά μόνο τις περιπτώσεις οικοδομικών συνεταιρισμών για τις οποίες υπάρχει αμετάκλητη δικαστική απόφαση αποζημίωσης, αλλά... όλους ανεξαιρέτως.
2. Οι περιοχές που κατέχουν οικοδομικοί συνεταιρισμοί βαφτίζονται «περιοχές περιβαλλοντικής αναβάθμισης και ιδιωτικής πολεοδόμησης» (ΠΠΑΙΠ). Επί της αρχής πρέπει να έχουν έκταση τουλάχιστον 50 στρεμμάτων.
3. Η πολεοδόμηση γίνεται με μελέτη που εκπονεί ο ενδιαφερόμενος και εγκρίνει το ΥΠΕΚΑ με προεδρικό διάταγμα. Ορίζεται ότι το 50% της έκτασης πρέπει να είναι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι, μέσος συντελεστής δόμησης για την κατοικία 0,4 και για τις υπόλοιπες χρήσεις 0,6.
4. Ειδικά για την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, απ’ όπου προέρχεται η πλειονότητα των «παραληπτών» των ρυθμίσεων του υπουργείου, η πολεοδομούμενη έκταση πρέπει να είναι τουλάχιστον 100 στρέμματα, χωρίς ανώτατο όριο. Μάλιστα το ΥΠΕΚΑ ανατρέπει και πάλι την «πυραμίδα» του σχεδιασμού, ορίζοντας ότι η πολεοδομική μελέτη (υποκείμενο) μπορεί να τροποποιεί προβλέψεις γενικών πολεοδομικών σχεδίων, ζωνών οικιστικού ελέγχου κ.λπ. (υπερκείμενο επίπεδο). H ερμηνεία που προκύπτει από τα παραπάνω είναι ότι τα σχέδια μιας ομάδας ιδιωτών που επιθυμεί να φτιάξει έναν οικισμό είναι ισχυρότερα της νομοθεσίας που ισχύει για τους υπολοίπους.
5. Η έκταση που αποδίδουν στο Δημόσιο πρέπει να είναι το 50% (βέβαια ο συντελεστής δόμησης υπολογίζεται στο 100% της έκτασης). Αλλά μπορεί να δοθεί σε τμήματα και να υποδεχθεί διάφορες κοινωφελείς λειτουργίες του οικισμού (λ.χ. σχολεία, εγκαταστάσεις διαχείρισης απορριμμάτων). Με τον τρόπο αυτό ο οικοδομικός συνεταιρισμός λύνει όλες τις ανάγκες του σε υποδομές, εμφανίζοντάς τις... ως παραχώρηση στο Δημόσιο.
6. Επιτρέπεται στους οικοδομικούς συνεταιρισμούς να χτίσουν σε δάσος, δασική ή αναδασωτέα έκταση, αρχαιολογικό χώρο ή γη υψηλής παραγωγικότητας, με μοναδικό περιορισμό την υποχρέωση να αποδώσουν το 50% της έκτασης στο Δημόσιο. Η «Κ» απευθύνθηκε στον γενικό γραμματέα Σωκράτη Αλεξιάδη, ζητώντας διευκρινίσεις. Οπως ανέφερε, η δυνατότητα πολεοδόμησης θα δίνεται μόνο για τις δασικές εκτάσεις και για το 25% της έκτασης, ενώ το 50% θα αποδίδεται στο Δημόσιο και το υπόλοιπο 25% (ενδεχομένως δασικό) θα χρησιμοποιείται για τις κοινόχρηστες υποδομές (δρόμοι, πλατείες κ.λπ.).
7. Το Δημόσιο επιβάλλει τη συμμετοχή στον οικοδομικό συνεταιρισμό ιδιοκτητών γης που βρίσκονται σε επαφή με τον οικοδομικό συνεταιρισμό ή ανάμεσα σε δύο οικοδομικούς συνεταιρισμούς.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ