Ο Σιγκέρου Μπαν, ο ιάπωνας αρχιτέκτονας των κοινωνικών απόψεων και των συλλογικών δράσεων, εξελέγη από την Επιτροπή Πρίτζκερ για το Βραβείο Αρχιτεκτονικής 2014. Η επιλογή αυτή σηματοδοτεί μία αλλαγή στη θεώρηση για τη σημασία της αρχιτεκτονικής που παράγει ένας δημιουργός. «Ο Σιγκέρου έχει κάνει τον κόσμο μας καλύτερο». Το επεσήμανε ο Τομ Πρίτζκερ, πρόεδρος του Ιδρύματος Χάιατ που χρηματοδοτεί το βραβείο, όταν αναφέρθηκε στις προς ανακούφιση και ανασυγκρότηση έπειτα από καταστροφές παρεμβάσεις του 56χρονου αρχιτέκτονα. Ο Σιγκέρου Μπαν έχει αναλάβει πρωτοβουλίες σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης ανάλογες με εκείνες που προκαλούν ολέθρια φυσικά φαινόμενα ή ανθρώπινες συγκρούσεις στη Ρουάντα, την Τουρκία, την Ινδία, την Κίνα, την Αϊτή και την Ιαπωνία.
«Πέτρα, ψαλίδι, μολύβι, χαρτί» είναι το παιχνίδι των χειρονομιών που μαθαίνουν τα παιδιά για να αντιληφθούν την ιεραρχία της δύναμης των υλικών. Ο Σιγκέρου Μπαν συνεχίζει να παίζει στα δάχτυλα αυτά τα υλικά τα οποία γίνονται τα κατασκευαστικά του εργαλεία. Και ιδιαίτερα τους κυλίνδρους από πεπιεσμένο χαρτί τους οποίους χρησιμοποίησε ως δομικό υλικό για τα καταφύγια των σεισμοπαθών στο Κόμπε το 1995.
Ανάμεσα στα άλλα συνέβαλε στον ορισμό της έννοιας της εφήμερης αρχιτεκτονικής και της χρήσης των ανακυκλωμένων φιλικών προς το περιβάλλον υλικών. «Ενα κτίριο με σκελετό από σκυρόδεμα και ατσάλι μπορεί να είναι εφήμερο. Μπορεί να γκρεμιστεί ή να καταστραφεί από έναν σεισμό. Ομως το χαρτί μπορεί να έχει διάρκεια. Είναι ζήτημα αγάπης. Αν ένα κτίσμα αγαπηθεί, γίνεται μόνιμο» είχε πει ο Σιγκέρου Μπαν σε συνέντευξή του στους «Νιου Γιορκ Τάιμς». Και η εφημερίδα το περιέγραψε ως «μοντερνιστή της παλιάς σχολής με βλέμμα ποιητή και επινοητικότητα μηχανικού».
Οταν το 2011 το τσουνάμι που προκάλεσε ο σεισμός στη Φουκουσίμα έπληξε τις ανατολικές ακτές της Ιαπωνίας, η πόλη Οναγκάουα ισοπεδώθηκε. Τότε ο Σιγκέρου Μπαν σχεδίασε για τα θύματα κατοικίες από κοντέινερ. Τοποθετημένα σε τετράγωνη διάταξη σε ένα εγκαταλειμμένο γήπεδο μπέιζμπολ, τα σπίτια - κοντέινερ άφηναν περιθώρια για την οργάνωση μικρών αγορών και χώρων εκδηλώσεων. Οι προσωρινές κατοικίες έγιναν τόσο δημοφιλείς που ορισμένες οικογένειες δεν ήθελαν να αποχωρήσουν από αυτές. «Είτε δουλεύεις για έναν πελάτη ιδιώτη ή για το σπίτι ενός σεισμόπληκτου, έχεις πάντα κάποια σχεδιαστικά προβλήματα να λύσεις. Η μόνη διαφορά τους είναι αν θα λάβεις αμοιβή ή όχι», λέει ο ιάπωνας αρχιτέκτονας. Ο οποίος πολύ συχνά έχει χρηματοδοτήσει τα έκτακτα προγράμματα κοινωνικής αρχιτεκτονικής, όταν η γραφειοκρατία καθυστερεί να φέρει λύσεις.
ΧΑΡΤΙΝΟΙ ΚΥΛΙΝΔΡΟΙ. Στο Κόμπε της Ιαπωνίας το 1995 ο Μπαν είχε χτίσει με δικούς του πόρους ένα σπίτι από χάρτινους κυλίνδρους προκειμένου να δείξει στην κυβέρνηση ότι μπορεί να λειτουργήσει και να χτιστεί από τον οποιοδήποτε. Στη συνέχεια με τη βοήθεια ενός ιερέα της περιοχής συγκέντρωσε χρήματα για την κατασκευή δώδεκα οικιστικών μονάδων για τους βιετναμέζους πρόσφυγες. Επίσης με το ίδιο χάρτινο υλικό έχτισε έναν προσωρινό ναό που έγινε σύμβολο ανάλαφρης υπερηφάνειας. Υστερα από είκοσι χρόνια ο ναός μεταφέρθηκε στην Ταϊβάν παραμένοντας σε λειτουργία ως απόδειξη των λόγων του αρχιτέκτονα περί διάρκειας και αγάπης.
Η γραμμή δράσης στο έργο του Σιγκέρου Μπαν δεν περιέχει μόνο το μείγμα κοινωνικής ευθύνης και πράσινου περιβαλλοντικού σχεδιασμού. Το 1984 αποφοίτησε από το Τμήμα Αρχιτεκτονικής της Σχολής Κούπερ Γιούνιον στη Νέα Υόρκη με τη καθοδήγηση των καθηγητών Νταϊάνα Αγκρέστ, Μπερνάρ Τσούμι, Πίτερ Αϊζενμαν. Και έναν χρόνο αργότερα, ύστερα από ταξίδια στην Ευρώπη και μελέτη των έργων των Μις Βαν ντε Ρόε, Γκρόπιους και Αλβαρ Ααλτο, άνοιξε στο Τόκιο το δικό του γραφείο.
Ο Σιγκέρου Μπαν επηρεάστηκε από τον Φινλανδό αρχιτέκτονα του μοντερνισμού Αλβαρ Ααλτο και ιδιαίτερα όπως είπε ο ίδιος «από το έργο του, που μένει αδιαχώριστο από τον περίγυρό του τόσο στην αισθητική του άποψη όσο και στη λειτουργικότητα της μορφής του». Η επισήμανση αυτή εξηγεί τη συστάδα των δένδρων που τοποθέτησε ο Μπαν μπροστά στο κτίριο της βιβλιοθήκης που σχεδίασε για το Πανεπιστήμιο Σεϊκέι του Τόκιο. Αλλά και τον τρόπο που έχτισε το δικό του σπίτι σε ένα δάσος στα προάστια του Τόκιο τοποθετώντας το οικοδόμημα πάνω σε κάναβο από ατσάλι, με τέτοιο τρόπο ώστε να μην κοπεί ή να μη μετακινηθεί κάποιο από τα δέντρα.
ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ. Οι αρχιτεκτονικές του πράξεις δείχνουν ότι ο Σιγκέρου Μπαν αποδίδει αυξανόμενο σεβασμό στην εντοπιότητα των υλικών που διαφοροποιούνται από τόπο σε τόπο. Στη Σρι Λάνκα χρησιμοποίησε τα τοπικά τούβλα αντί για τους χάρτινους κυλίνδρους προκειμένου να κατασκευάσει κατοικίες σε ένα ψαροχώρι που καταστράφηκε από το τσουνάμι του 2004. Και για τους βαθιά θρησκευόμενους μουσουλμάνους κατοίκους του χωριού χώρισε τα εσωτερικά των σπιτιών έτσι ώστε οι γυναίκες να μπορούν να αποσύρονται εκεί όταν οι σύζυγοί τους δέχονταν τους άρρενες επισκέπτες τους. Ενώ έλαβε υπόψη του τα μπροστινά δωμάτια να έχουν θέα προς τον δρόμο, όπου οι ένοικοι θα μπορούσαν να συνεχίσουν απρόσκοπτα τις επαγγελματικές τους δραστηριότητες.
Εξαργυρώνει το κύρος του σε κοινωνική προσφορά
Οι ανθρωπιστικοί σκοποί του Σιγκέρου Μπαν αντιπροσωπεύουν ένα μέρος του πολυδιάστατου έργου του. Αλλωστε το σήμα κατατεθέν του, οι χάρτινοι κύλινδροι δηλαδή, τοποθετήθηκε και για τις κατασκευές του στον οίκο πολυτελείας Hermès και στα καταστήματα της ισπανικής εταιρείας παπουτσιών Camper. Επίσης δημιούργησε οικοδομήματα κύρους για το Κέντρο Πομπιντού στο Μετς της Γαλλίας και τα κτίρια των εταιρειών ωρολογοποίας Swatch και Omega στην ελβετική Βασιλεία. «Είμαι συνένοχος των συναδέλφων μου αρχιτεκτόνων που κυρίως εργαζόμαστε για τους προνομιούχους πελάτες, οι οποίοι έχουν χρήματα και ισχύ και χρειάζονται τους αρχιτέκτονες για να οπτικοποιήσουν αυτήν τη δύναμή τους. Ομως οικονομικά χρειαζόμαστε αυτή τη σχέση ώστε να είμαστε σε θέση να υλοποιούμε άλλα προγράμματα που έχουν περισσότερη αξία για την κοινωνία».
Εφη Φαλίδα
Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ - Έντυπη Έκδοση 26.03.2014