Η Ε.Ε. έδωσε το πράσινο φως σε 17 προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ ύψους 19 δισ. ευρώ. Η εξέλιξη σε συνδυασμό με την ψήφιση του νόμου για το διαχειριστικό πλαίσιο του ΕΣΠΑ, επιταχύνει τις διαδικασίες για την εκταμίευση της προκαταβολής από το Πρόγραμμα, που θα είναι διαθέσιμη ήδη από τις αρχές του χρόνου. Συνολικά οι πόροι που θα εισρεύσουν στη χώρα μας, μέσω των Διαρθρωτικών Ταμείων έως και το 2020, φθάνουν τα 26 δισ. ευρώ. Η ολοκλήρωση των βασικών υποδομών της χώρας στον τομέα των μεταφορών με την κατασκευή 260 χλμ. νέου οδικού δικτύου και 161 χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου, η στροφή του αναπτυξιακού μοντέλου της οικονομίας με την προώθηση της καινοτομίας και την υποστήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε τομείς με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και η αντιμετώπιση της ανεργίας αποτελούν τις βασικές προτεραιότητες του νέου ΕΣΠΑ, που εγκρίθηκε από την επίτροπο για την Περιφερειακή Πολιτική κ. Κορίνα Κρετού και την Απασχόληση κ. Μαριάν Τίσεν.
Η έγκαιρη έγκριση των δεκαεπτά προγραμμάτων –τέσσερα τομεακά και δεκατρία περιφερειακά– σε συνδυασμό με την ψήφιση του νόμου για το νέο διαχειριστικό πλαίσιο του ΕΣΠΑ, επιταχύνει τις διαδικασίες για την εκταμίευση της προκαταβολής από το πρόγραμμα, που θα είναι διαθέσιμη ήδη από τις αρχές του χρόνου, ενώ συνολικά οι πόροι που θα εισρεύσουν στη χώρα μας, μέσω των Διαρθρωτικών Ταμείων έως και το 2020, φθάνουν τα 26 δισ. ευρώ. Τα προγράμματα που εγκρίθηκαν έχουν συνολικό προϋπολογισμό 15,3 δισ. ευρώ σε όρους κοινοτικής συνδρομής, που μαζί με την εθνική συμμετοχή φθάνει τα 19 δισ. ευρώ. Σε αυτά προστίθενται 4,6 δισ. ευρώ του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης και του Προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας, των οποίων οι εγκρίσεις ακολουθούν, καθώς επίσης και 1,3 δισ. ευρώ από άλλα προγράμματα, όπως το Συνδέοντας την Ευρώπη, η Ευρωπαϊκή Εδαφική Συνεργασία και το Ευρωπαϊκό Ταμείο για τους Απόρους.
Οι βασικότεροι στόχοι του νέου ΕΣΠΑ, έτσι όπως περιγράφονται στα τομεακά και τα περιφερειακά προγράμματα, αποσκοπούν:
• Στην ολοκλήρωση των υποδομών με την κατασκευή, μεταξύ άλλων, 260 χλμ. νέου οδικού δικτύου και 161 χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου.
• Σε αύξηση 1,2 εκατ. τόνους ετησίως της ικανότητας ανακύκλωσης αποβλήτων.
• Στην εξυπηρέτηση 1 εκατομμυρίου ατόμων από βελτιωμένα δίκτυα ύδρευσης και επεξεργασίας λυμάτων.
• Στην εξυπηρέτηση από το μετρό επιπλέον 719.000 επιβατών στην Αθήνα και 580.000 στη Θεσσαλονίκη.
• Στην αύξηση της εξοικονόμησης ενέργειας έως και 900 χιλιοτόνους ισοδύναμου πετρελαίου ετησίως με μέτρα ενεργειακής απόδοσης και διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μέχρι και 20% έως το 2020.
• Στην κατάταξη άνω των 26.000 νοικοκυριών σε καλύτερη κατηγορία ενεργειακής κατανάλωσης και τη σύνδεση 200.000 χρηστών ενέργειας με «έξυπνα» ηλεκτρικά δίκτυα.
• Στην αύξηση της προστιθέμενης αξίας εννέα στρατηγικών τομέων της οικονομίας, όπως τα γεωργικά είδη διατροφής, η ενέργεια, το περιβάλλον, ο τουρισμός, οι τεχνολογίες της πληροφορίας και η υγεία κατά 11 δισ. ευρώ και η αύξηση των εξαγωγών κατά 1,1 δισ. ευρώ.
• Στην παροχή υποστήριξης σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις για να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας.
• Στην κινητοποίηση επιπλέον 3,5 δισ. ευρώ από ιδιωτικούς πόρους μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων για να ενισχυθούν οι δημόσιες επενδύσεις.
Σημαντικός στην υλοποίηση των παραπάνω στόχων είναι ο ρόλος των Περιφερειών, οι οποίες θα διαχειριστούν περί τα 6,1 δισ. ευρώ από τα Περιφερειακά Προγράμματα, το 30% των πόρων του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου για την ανακούφιση της φτώχειας και την ενίσχυση της απασχόλησης, αλλά και το 30% των χρημάτων του προγράμματος για την αγροτική ανάπτυξη.
ΕΥΓΕΝΙΑ ΤΖΩΡΤΖΗ
Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ