Το 2016 αναμένεται να ολοκληρωθούν τα έργα αναβάθμισης του αεροδρομίου «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, το οποίο περιλαμβάνεται στους προς παραχώρηση αερολιμένες σε ιδιώτες επενδυτές. Μάλιστα, το υπουργείο Υποδομών πιέζει για την επιτάχυνση των εργασιών, καθώς τα έργα συγχρηματοδούνται από το ΕΣΠΑ, το οποίο εκπνέει στο τέλος του 2015, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Ειδικότερα, σύμφωνα με έγγραφο του υπουργείου Υποδομών, που διαβιβάστηκε στη Βουλή, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή Β' Θεσσαλονίκης κ. Θόδωρου Καράογλου, τα δύο έργα έχουν υποχρεωτική ημερομηνία περαίωσης την 31η Δεκεμβρίου 2015, όταν και εκπνέει το ΕΣΠΑ. Σύμφωνα με έγγραφο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), το οποίο υπογράφεται από τον διοικητή κ. Δημήτρη Κούκη, το βασικό έργο του προγράμματος ανάπτυξης του «Μακεδονία» έχει υλοποιημένο το φυσικό του αντικείμενο σε ποσοστό 77%.
Εργα και... βόμβες
Ειδικότερα, το εν εξελίξει έργο «Επέκταση διαδρόμου 10/28 και παράλληλου τροχοδρόμου», προϋπολογισμού 246 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 κατά 1 χλμ. και ίσου μήκους επέκταση του παράλληλου τροχοδρόμου, πλάτους 23 μέτρων. Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία Αθηνά ΑΤΕ - Ακτωρ ΑTΕ, η οποία κέρδισε τον διαγωνισμό με προσφορά 166 εκατ. ευρώ.
Στόχος του έργου είναι ο διάδρομος να διαθέτει τελικά μήκος 3,4 χλμ. ούτως ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί μεγάλα αεροσκάφη «από οποιονδήποτε προορισμό, συμπεριλαμβανομένων των υπερατλαντικών πτήσεων», αναφέρεται στο έγγραφο. Μάλιστα, το μεγαλύτερο μέρος των επεκτάσεων βρίσκεται μέσα στη θάλασσα. Σύμφωνα με την ΥΠΑ, το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί στα μέσα του 2016.
Επίσης, βρίσκεται σε εξέλιξη η αναβάθμιση του υπάρχοντος χερσαίου τμήματος του διαδρόμου 10-28, προϋπολογισμού 38,7 εκατ. ευρώ. «Το έργο αυτό κρίθηκε αναγκαίο διότι μετά την επέκταση του διαδρόμου κατά 1 χλμ. θα πρέπει όλο το μήκος του διαδρόμου 10-28 να έχει την ίδια αντοχή οδοστρώματος, αλλιώς ο διάδρομος θα εξακολουθεί να εξυπηρετεί πτήσεις αεροσκαφών με περιορισμένο φορτίο επιβατών και καυσίμων και περιορισμένη εμβέλεια πτήσης» αναφέρει η ΥΠΑ.
Σύμφωνα με την ΥΠΑ, ο χρόνος περαίωσης εκτιμάται να είναι ο Μάρτιος του 2016, καθώς «υπήρξε σχεδόν ενός έτους καθυστέρηση του έργου από την αποκάλυψη παλαιών βομβών κατά τη διάρκεια των γενικών εκσκαφών». Σημειωτέον ότι τον Σεπτέμβριο το υπουργείο Υποδομών έστειλε Τάγμα Εκκαθαρίσεως Ναρκοπεδίων Ξηράς (ΤΕΝΞ) για να «καθαρίσει» τον χώρο.
Η εκκαθάριση του διαδρόμου από τις βόμβες άρχισε στις 18 Νοέμβριου 2013 από το Τάγμα Εκκαθαρίσεων το οποίο αποδίδει σταδιακά τον χώρο για τις εργασίες αναβάθμισης του διαδρόμου που είχαν διακοπεί από τις 14 Μαρτίου 2013 και επανεκκίνησαν μέσα στις πρώτες εβδομάδες του α' τριμήνου του 2014.
Στόχος της ΥΠΑ, όπως αναφέρεται, είναι η παράλληλη ολοκλήρωση των εργασιών των δύο εργολαβιών, αφού και οι δύο εκτελούνται στον αεροδιάδρομο. Για να γίνει αυτό προϋπόθεση είναι η απρόσκοπτη χρηματοδότησή τους, αναφέρει ο διοικητής της ΥΠΑ.
Καταληκτική ημερομηνία
Πάντως, σύμφωνα με έγγραφο της Ενδιάμεσης Διαχειριστής Αρχής Μεταφορών, στο υποέργο κατασκευής της επέκτασης του διαδρόμου η πρόοδος του φυσικού αντικειμένου ανέρχεται στο 75,4%.
Οπως αναφέρεται, στο τρίτο τρίμηνο του 2014 συνεχίστηκαν οι εργασίες μεταφοράς και διάστρωσης αμμοχάλικου, καθώς και η δονητική συμπύκνωση, ενώ προχωρούν οι εργασίες περιμετρικής θωράκισης, με αφαίρεση υλικού αναχώματος, τοποθέτηση ογκολίθων, κατασκευή ανωδομής κ.τ.λ. Η τελευταία εγκεκριμένη προθεσμία περαίωσης των εργασιών είναι η 31η Δεκεμβρίου 2015, σημειώνεται.
Στο υποέργο της αναβάθμισης του υφιστάμενου διαδρόμου η πρόοδος υλοποίησης ανέρχεται σε 7,4%, επισημαίνει η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή. Εχουν εκτελεστεί εργασίες αποξήλωσης ασφαλτικού και σκυροδέματος της πρώτης φάσης, βρίσκονται σε εξέλιξη οι εκσκαφές στα τμήματα που αποδίδει το Τάγμα Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς, εκκαθαρισμένα από βόμβες, ενώ πραγματοποιούνται επιχωματώσεις και εργασίες οδοστρωσίας πρώτης φάσης.
Στο τρίτο τρίμηνο συνεχίστηκαν οι εργασίες ναρκαλιείας, οι εκσκαφές, οι επιχώσεις και η οδοστρωσία. Η τελευταία εγκεκριμένη προθεσμία περαίωσης των εργασιών είναι η 3η Μαρτίου 2015. Το έργο δημοπρατήθηκε με προϋπολογισμό 38,7 εκατ. ευρώ και ανάδοχος είναι η ΕΤΕΘ ΑΕ, η οποία έδωσε έκπτωση 40,18% και οικονομική προσφορά 25,1 εκατ. ευρώ.
Χεκίμογλου Αχιλλέας
http://www.tovima.gr/society/article/?aid=641918