Τέσσερις προσφορές αναμένουν στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) στη λήξη του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Οι πιο πιθανοί να υποβάλουν δεσμευτική προσφορά είναι οι Fraport AG σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου, η ένωση εταιρειών Vinci - Ελλάκτωρ, η ένωση εταιρειών Corporation America - ΜΕΤΚΑ και, τέλος, η επενδυτική εταιρεία Advent. Τέσσερις προσφορές αναμένουν στο ΤΑΙΠΕΔ στη λήξη του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Από την κινητικότητα που έχει καταγραφεί μέχρι σήμερα, οι πιο πιθανοί να υποβάλουν δεσμευτική προσφορά είναι οι Fraport AG σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου, η ένωση εταιρειών Vinci - Ελλάκτωρ, η ένωση εταιρειών Corporation America - ΜΕΤΚΑ και τέλος η επενδυτική εταιρεία Advent.
Απ’ όλες τις προαναφερθείσες, η ΜΕΤΚΑ ως εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών ήδη έχει δηλώσει την πρόθεσή της για τη συμμετοχή της στον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Μεγάλο ενδιαφέρον για τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια είχε δείξει και η πλευρά της Corporation America, στελέχη της οποίας πριν από μερικούς μήνες δήλωσαν ενδιαφέρον για το σύνολο των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Επίσης δεδομένη θα πρέπει να θεωρείται μια προσφορά και από την πλευρά της Fraport. Τέλος και η Advent εμφανίζει ζωηρό ενδιαφέρον για τα ελληνικά αεροδρόμια, καθώς για την επενδυτική εταιρεία, η συγκεκριμένη αγορά αποτελεί βασικό τομέα επενδύσεών της. Η εταιρεία το 2008 απέκτησε το 100% των μετοχών της Aerodom, της εταιρείας που διαχειρίζεται το βασικό αεροδρόμιο της Δομινικανής Δημοκρατίας. Υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ στην πρόσκληση ενδιαφέροντος που δημοσιοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2013 περιελάμβανε προς αποκρατικοποίηση 14, συν επτά προαιρετικά για τον προτιμητέο επενδυτή, περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Η εκχώρηση θα γίνει σε δύο ομάδες, κάθε μία από τις οποίες περιλαμβάνει επτά, συν τέσσερα προαιρετικά, και επτά, συν τρία προαιρετικά, αεροδρόμια. Κάθε ενδιαφερόμενος επενδυτής θα μπορούσε να ενδιαφερθεί είτε για μία ομάδα αεροδρομίων είτε και για τις δύο. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, οι ενδιαφερόμενοι που θα υποβάλουν στο τέλος του μήνα τις δεσμευτικές προσφορές, θα στοχεύσουν και στις δύο ομάδες των προς παραχώρηση αεροδρομίων και συγκεκριμένα προς τα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Εφόσον τα προγνωστικά για τον διαγωνισμό των περιφερειακών αεροδρομίων επιβεβαιωθούν, τότε θα είναι η πρώτη φορά που το ΤΑΙΠΕΔ υλοποιεί ένα σημαντικό διαγωνισμό με περισσότερους από έναν ενδιαφερόμενους επενδυτές. Στη δημιουργία του υψηλού ανταγωνισμού στα περιφερειακά αεροδρόμια, αναμφίβολα συμβάλλουν αφενός μεν η παρατηρούμενη άνοδος του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα και ειδικά προς τα ελληνικά νησιά, αλλά και η δυνατότητα δημιουργίας συνεργειών μεταξύ του προτιμητέου επενδυτή και άλλων επιχειρηματικών συμφερόντων π.χ. εκμετάλλευσης υποδομών, τουριστικών πρακτόρων κ.λπ.
Σημειώνεται ότι ο επενδυτής που θα αναλάβει την εκμετάλλευση των αεροδρομίων είναι υποχρεωμένος να επενδύσει περίπου 200 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών τους. Το πιο σημαντικό, όπως παρατηρούσαν στελέχη τη αγοράς, είναι ότι μια ιδιωτική επένδυση στα αεροδρόμια θα απαιτήσει την αναβάθμιση των περιφερειακών υποδομών του αεροδρομίου, όπως π.χ. οδικοί άξονες, πιθανώς λιμένες, εμπορικά κέντρα κ.λπ. Υπενθυμίζεται ότι η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών έχει καθοριστεί για 30 Σεπτεμβρίου και θεωρείται πλέον απίθανο να δοθεί κάποια -έστω και ολιγοήμερηπαράταση στην υποβολή των προσφορών.
Του ΒΑΓΓΕΛΗ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗ
Πηγή: Η Καθημερινή