Έχοντας ως κεντρική στόχευση την προσέλκυση περισσότερων πλοίων αναψυχής στην ελληνική σημαία, αλλά και πλοίων ξένης σημαίας στις ελληνικές θάλασσες εν γένει, κατατέθηκε χθες στη Βουλή, έπειτα από πολύμηνη διαβούλευση, το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας για τον θαλάσσιο τουρισμό και τα σκάφη αναψυχής. Πρόκειται για την πρώτη φορά που επιχειρείται να θεσμοθετηθεί στο σύνολό του ο κλάδος του γιότινγκ και των σκαφών αναψυχής εν γένει, που μέχρι σήμερα χαρακτηριζόταν από αποσπασματικές και εν πολλοίς παρωχημένες διατάξεις, στερώντας τη χώρα από πολύτιμα έσοδα και οδηγώντας τα εν λόγω σκάφη σε γειτονικές χώρες, όπως η Τουρκία, ή ακόμα και η Κροατία. Το νομοσχέδιο προβλέπει τη δυνατότητα να πραγματοποιούνται ναυλώσεις και από ιδιωτικά σκάφη, ενώ για πρώτη φορά επεκτείνεται το δικαίωμα ναυλώσεων και σε ιδιωτικά πλοία με σημαίες τρίτων χωρών εκτός Ε.Ε., χωρίς μάλιστα υποχρέωση εκτέλεσης ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης ετησίως. Ωστόσο, στα ιδιωτικά πλοία αναψυχής, τα οποία εκτελούν σύμβαση ναύλωσης, δεν παρέχονται απαλλαγές από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, τον ΦΠΑ, τους δασμούς ή επιβαρύνσεις καυσίμων και λιπαντικών που προβλέπονται για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής. Από την άλλη πλευρά, τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής δεν υπόκεινται σε υποχρέωση για οργανική σύνθεση πληρώματος. Αλλη μια σημαντική παρέμβαση είναι η δυνατότητα ναύλωσης χωρίς πλοίαρχο και πλήρωμα, σκαφών μήκους έως 24 μέτρων (από 20 μέτρα που ίσχυε μέχρι σήμερα), κατά το πρότυπο όσων εφαρμόζονται και σε άλλες χώρες της Ε.Ε.
Εξίσου σημαντική χαρακτηρίζεται η εγκατάσταση στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων «μητρώου τουριστικών πλοίων και μικρών σκαφών». Σκοπός του ηλεκτρονικού αυτού μητρώου θα είναι η καταχώριση του συνόλου των στοιχείων που απαιτούνται από τις αρμόδιες φορολογικές, τελωνειακές και ελεγκτικές υπηρεσίες του υπ. Οικονομικών.
Στην ομιλία του ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, τόνισε τη σημασία του κλάδου στη δημιουργία θέσεων εργασίας. «Κάθε σκάφος δημιουργεί 1,17 άμεσες θέσεις εργασίας και 9 έμμεσες θέσεις στην τοπική οικονομία, ενώ ήδη σήμερα εκτιμάται ότι απασχολούνται 40.000 άνθρωποι στον κλάδο. Συγχρόνως, τόνισε ότι στη χώρα μας η αναλογία στη χρήση σκάφους ανά κάτοικο είναι σημαντικά χαμηλότερη συγκριτικά με τον διεθνή ανταγωνισμό. «Αν προσεγγίζαμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, θα είχαμε 67.000 σκάφη αναψυχής που συνεπάγονται 78.390 άμεσες θέσεις εργασίας και τις αναλογούσες έμμεσες θέσεις», είπε χαρακτηριστικά. Σημειωτέον ότι κάθε τουρίστας που ξοδεύει 100 ευρώ σε μία μαρίνα, ξοδεύει επιπλέον 450 στην τοπική οικονομία, δείγμα των προοπτικών που μπορούν να προκύψουν από την ανάπτυξη του κλάδου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το νομοσχέδιο χαίρει της στήριξης του συνόλου των φορέων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, όπως προκύπτει και από σχετικές δηλώσεις που έγιναν χθες, στο πλαίσιο σχετικής παρουσίασης. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Επαγγελματικών Τουριστικών Ημερόπλοιων Σκαφών, Δ. Τριανταφύλλου, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «πιστεύουμε ότι το νομοσχέδιο θα δώσει ιδιαίτερη ώθηση στον κλάδο μας, καθώς για πρώτη φορά υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο στο οποίο μπορούμε να κινούμαστε».
Του ΝΙΚΟΥ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ
Πηγή: Η Καθημερινή