Σε σχήμα οξύμωρο τείνει να μετατραπεί ο νεολογισμός «fast track» που αφορά τη διαδικασία «Επιτάχυνσης και διαφάνειας υλοποίησης Στρατηγικών Επενδύσεων», αφού από τα 12 έργα τα οποία έχουν ενταχθεί, τα περισσότερα χρονίζουν και κάποια δεν είναι καν πλέον βιώσιμα, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, ελέω των νέων φορολογικών και άλλων προβλέψεων. Επιπλέον οι χρηματοδοτήσεις που απαιτούνται είναι τέτοιας έντασης κεφαλαίου που καθίσταται πρακτικά αδύνατον για ορισμένα εξ αυτών να τις εξασφαλίσουν, τουλάχιστον υπό τις παρούσες συνθήκες, ενώ για άλλα οι αντιδράσεις των τοπικών κοινωνικών αποδεικνύονται ανυπέρβλητο εμπόδιο. «Η όλη υπόθεση θυμίζει το μυθιστόρημα της Αγκάθα Κρίστι για τους 10 μικρούς νέγρους, που στο τέλος δεν έμεινε κανένας» σχολιάζουν με σκωπτική διάθεση παράγοντες της αγοράς. Ομως τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα. Κορυφαίες πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης, πάντως, εκτιμούν ότι τρία εξ αυτών θα προχωρήσουν και σύντομα. Τα τρία, τουριστικού ενδιαφέροντος, έργα έχουν αθροιστικό ύψος επένδυσης της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για το Pravita Estate στην περιοχή Ταξιάρχη του Δήμου Πολυγύρου Χαλκιδικής, το Kilada Hills στην Ερμιόνη Αργολίδας και το συγκρότημα της Minoan Group στο Κάβο Σίδερο στο Λασίθι.
Πόσο είναι τελικά το ελληνικό χρέος
Τελικώς, η τρόικα επέστρεψε στη χώρα μας, αλλά, όπως λένε πηγές από την Ουάσιγκτον, η επιστροφή αυτή κατέστη εφικτή μεταξύ άλλων διότι το ΔΝΤ αποδέχτηκε ότι το χρηματοδοτικό κενό θα είναι μικρότερο από τους αρχικούς του υπολογισμούς. Αξιωματούχοι του Ταμείου σημειώνουν ότι είναι πολύ νωρίς να πουν πόσο ακριβώς θα είναι, ωστόσο εκφράζουν την εκτίμηση ότι «δεν θα είναι απαραίτητα τόσο μεγάλο». Οπως σημειώνουν, το ύψος του θα εξαρτηθεί από το πρωτογενές πλεόνασμα και τις προβλέψεις για τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις. Σε αντάλλαγμα, το Ταμείο θέλει να πάρει συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού τους επόμενους 12 μήνες, όπως έχουν δεσμευθεί ότι θα κάνουν οι Ευρωπαίοι. Το ύψος αυτών θα εξαρτηθεί από τα στοιχεία για μια σειρά από δείκτες, με πλέον κρίσιμο το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος αλλά και το ύψος των κεφαλαίων που θα χρειαστούν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Στην επανέναρξη των διαπραγματεύσεων εκτιμάται ότι συνέβαλαν οι Αμερικανοί, οι οποίοι πίεζαν για μία ξεκάθαρη θέση εντός της τρόικας, ώστε να γνωρίζει και η Ελλάδα ποιοι είναι οι όροι της συμφωνίας. Στο υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζουν τη θέση του ΔΝΤ ότι οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους για τη χρηματοδότηση του προγράμματος. Εχουν δε αντιληφθεί ότι η αναγνώριση υψηλότερου πρωτογενούς πλεονάσματος θα μείωνε τις χρηματοδοτικές ανάγκες του προγράμματος, ελαφραίνοντας το βάρος για τους Ευρωπαίους: «Ενα θετικό σημάδι ως προς το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος θα ήταν καλό για το δημοσιονομικό μέτωπο», λένε χαρακτηριστικά. Την ίδια στιγμή, όμως, υπογραμμίζουν την ανάγκη να γίνουν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα βοηθήσουν την Ελλάδα μακροπρόθεσμα, καθιστώντας το πρωτογενές πλεόνασμα διατηρήσιμο.
Οι μεγάλες εταιρείες στον χώρο της ενέργειας –πλην ΔΕΗ– δήλωσαν επίσημα τη συμμετοχή τους και πλέον ο χρόνος μετράει αντίστροφα για τη δημιουργία αγοράς ενέργειας για τη διαπραγμάτευση σχετικών δικαιωμάτων στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Υπενθυμίζεται ότι από το 2014 προβλέπεται η μετάβαση στο νέο μοντέλο της χονδρεμπορικής αγοράς (target model), που προβλέπει χρηματιστήριο ενέργειας και παράλληλα χρήση διμερών συμβολαίων. Κάθε κράτος–μέλος μπορεί θεωρητικά να οργανώσει χονδρεμπορικά αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, παράλληλα με τις 4 αγορές του ενιαίου μοντέλου, δηλαδή αγορές επόμενης ημέρας, ενδοημερήσιων συναλλαγών με συνεχή διαπραγμάτευση, εξισορρόπησης ενέργειας και προθεσμιακή.
Οι επενδύσεις έφεραν ανάπτυξη
Είτε συμφωνεί κανείς με την επένδυση είτε όχι, γεγονός αποτελεί ότι η παραχώρηση της εκμετάλλευσης των προβλητών 2 και 3 του Πειραιά σε ιδιώτες επενδυτές (Cosco) συνέβαλε καθοριστικά στην αλματώδη ανάπτυξη του Πειραιά: από την 11η θέση κατάταξης στην περιοχή της Μεσογείου έχει ανέβει στην 3η, ενώ μέχρι το 2016 αναμένεται να καταλάβει την 1η. Η εξέλιξη αυτή αναβαθμίζει τη γεωοικονομική και γεωπολιτική θέση της χώρας, ενώ δημιουργεί βιώσιμες και αξιοκρατικές θέσεις εργασίας, καθώς και νέα ασφαλιστικά και φορολογικά έσοδα. Γι’ αυτό και κοινή είναι η πεποίθηση ότι η περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ θα συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη του λιμένα του Πειραιά, καθιστώντας τον πρωταγωνιστή σε παγκόσμιο επίπεδο, γεγονός που δεν ενθουσιάζει τους ανταγωνιστές του...
Το «ναυάγιο» με το σύστημα εισροών - εκροών
Πού βρίσκεται τελικά το πρόβλημα με το σύστημα εισροών - εκροών και ουσιαστικά υπολειτουργεί; Οπως παραδέχονται στελέχη των εποπτευόντων φορέων, το πρόβλημα δεν ξεκινάει από το ποιοι πήραν τις άδειες, όσο από το γεγονός ότι το «σύστημα αποφασίσθηκε χωρίς να υπάρχουν προδιαγραφές που εκ των υστέρων άρχισαν να μπαίνουν τόσο από το αρμόδιο υπουργείο όσο και από τη ΓΓΠΣ για τη μεταφορά των δεδομένων...». Οι εταιρείες εμπορίας είχαν προειδοποιήσει ότι το κόστος του θα μετακυλίετο στον πελάτη, ενώ η ΓΓΠΣ έχει ήδη την αποτυχία του «Ηφαίστου» στο ενεργητικό της. Ενα χρόνο μετά την θεσμοθέτηση των εισροών-εκροών η αγορά καυσίμων δεν έχει μπει σε τάξη και ούτε είναι βέβαιο ότι το σύστημα θα επιβιώσει της εξόδου από το Μνημόνιο. Εστω και στα χαρτιά...