Η επιβολή νέων τελών στον ελλιμενισμό σκαφών στις ελληνικές μαρίνες στρέφει τους αλλοδαπούς κυρίως ιδιοκτήτες σε... ξένα λιμάνια. Σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης Μαρίνων Ελλάδος ιδιοκτήτες σκαφών με υπηκοότητα κυρίως από Αγγλία, Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία και Αυστρία μετέφεραν τα σκάφη τους από τις ελληνικές μαρίνες σε ανταγωνιστικούς προορισμούς όπως είναι η Κροατία, το Μαυροβούνιο και η Τουρκία. Αποχωρήσεις σκαφών ιδιοκτησίας ξένων υπηκόων από τις ελληνικές μαρίνες κατέγραψε το τελευταίο διάστημα η Ενωση Μαρινών Ελλάδος, εξαιτίας των νέων τελών που επιβλήθηκαν από την αρχή του έτους για τα σκάφη. Διεθνείς οργανισμοί, ενώσεις και σύνδεσμοι που δραστηριοποιούνται στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού πληροφόρησαν τα μέλη τους για τη νέα αυξημένη φορολογία των σκαφών στην Ελλάδα. Παράλληλα, η ένωση ενημερώθηκε για την πιθανότητα κάποιοι ισχυροί οργανισμοί από το εξωτερικό με χιλιάδες μέλη να προσφύγουν για τις νέες επιβαρύνσεις στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Επίσης, δημοσιεύματα στον ξένο Τύπο κάνουν λόγο ακόμη και για το ενδεχόμενο να κρατηθούν τα σκάφη στις ελληνικές μαρίνες από τις φορολογικές και τελωνειακές αρχές στην περίπτωση αδυναμίας από τους ιδιοκτήτες τους να καταβάλουν τις πρόσθετες οικονομικές επιβαρύνσεις. Στο πλαίσιο αυτό, σημειώνουν ότι αν δεν πληρωθούν τα τέλη αυτή τη χρονιά, η υποχρέωση για την καταβολή του θα μεταφερθεί για το επόμενο έτος.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης Μαρινών Ελλάδος, ιδιοκτήτες σκαφών με υπηκοότητα κυρίως από Αγγλία, Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία και Αυστρία μετέφεραν τα σκάφη τους από τις ελληνικές μαρίνες σε μαρίνες ανταγωνιστικών προορισμών στον θαλάσσιο τουρισμό όπως είναι η Κροατία, το Μαυροβούνιο και η Τουρκία. Σε σχόλιά τους για την πρόσθετη φορολογία αναφέρουν ότι αποτελεί αντικίνητρο για να πλεύσει κανείς στα ελληνικά ύδατα, ότι θα επωφεληθεί η Τουρκία και ότι θα υπάρχει απώλεια εσόδων τόσο για τις τοπικές κοινωνίες και για τις μαρίνες μας όσο και συνολικά για τη χώρα. Η ένωση αναφέρει ως παράδειγμα ότι το κόστος από τα νέα τέλη για ένα σκάφος 12 μέτρων που ελλιμενιζόταν σε μια περιφερειακή ελληνική μαρίνα αυξάνεται κατά μέσο όρο σε ποσοστό 20% σε σχέση με ό,τι πλήρωνε πέρυσι. Εξάλλου, η ένωση σημειώνει ότι μια αντίστοιχη πολιτική υψηλών τελών εφάρμοσε η Ιταλία το 2012 με αποτέλεσμα την αποχώρηση 30.000 σκαφών από τη γειτονική χώρα. Η εξέλιξη αυτή, όπως προσθέτει, οδήγησε την ιταλική κυβέρνηση να εξαιρέσει τους ξένους κατόχους ιδιωτικών σκαφών από την καταβολή των πρόσθετων τελών. Παλαιότερα, τονίζει, είχαν επιβάλει υψηλή φορολογία στα σκάφη και οι τοπικές αρχές της Σαρδηνίας.
Η απόφασή της αυτή, όμως, επισημαίνει ότι προσεβλήθη στα ευρωπαϊκά όργανα και απεσύρθη, ενώ οι ιδιοκτήτες σκαφών ζήτησαν αποζημιώσεις.
Του ΣΤΑΘΗ ΚΟΥΣΟΥΝΗ
Πηγή: Η Καθημερινή