«Πράσινο φως» άναψε χθες η κυβέρνηση για το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα - Τσακώνα, που θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο. Μέσα στις επόμενες ημέρες θα κατατεθούν για ψήφιση στη Βουλή και οι τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης για την επανεκκίνηση των «παγωμένων» αυτοκινητόδρομων. Την άνοιξη του 2014 πρόκειται να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο η κατασκευή του μεγαλύτερου μέρους του τμήματος Πάτρας - Τσακώνας. Με την ανακοίνωση αυτή η κυβέρνηση επιχειρεί να προλάβει τυχόν διαφοροποιήσεις βουλευτών της Πελοποννήσου κατά την ψήφιση των αναθεωρημένων συμβάσεων παραχώρησης. Το κομμάτι θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο, με χρηματοδότηση από το ΣΕΣ 2014-2020.
Επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ της Κυριακάτικης «Κ», ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ανακοίνωσε χθες τι προβλέπουν οι νέες συμβάσεις για τα κομμάτια των έργων που μετατίθενται: εντός τριετίας από την ολοκλήρωση των έργων (δηλαδή μέχρι το 2018) το κράτος διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει από τον παραχωρησιούχο να αρχίσει την κατασκευή του τμήματος που υπολείπεται. Μόνο που η πρόβλεψη αυτή θα έχει (από πλευράς χρόνου) εφαρμογή μόνο στον Ε65. Κι αυτό γιατί στην περίπτωση της Ολυμπίας Οδού, δηλαδή του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνας - Κορίνθου - Πάτρας - Πύργου - Τσακώνας, η κυβέρνηση αποφάσισε να δημοπρατήσει άμεσα, την άνοιξη του 2014, το μεγαλύτερο μέρος του κομματιού που κόβεται (Πύργος - Τσακώνα).
«Είναι πολιτική απόφαση της κυβέρνησης όλα τα έργα που εξαιρέθηκαν λόγω σύντμησης, να πραγματοποιηθούν· όχι για να κάνουμε χάρη σε κάποιον, αλλά γιατί είναι υποδομές που έχει ανάγκη η χώρα», ανέφερε ο κ. Χρυσοχοΐδης.
Τι αποφάσισε, λοιπόν, η κυβέρνηση στην περίπτωση της Ολυμπίας Οδού; Από το τμήμα Πάτρας - Πύργου - Τσακώνας θα κατασκευαστούν δύο τμήματα: το τμήμα Πάτρας - Πύργου (76 χλμ.) και τμήμα Καλού Νερού - Τσακώνας (29 χλμ.). Το ενδιάμεσο τμήμα, Πύργου - Καλού Νερού (περίπου 40 χλμ.) εγκαταλείπεται οριστικά. «Ουσιαστικά δεν υπάρχει δυνατότητα να κατασκευαστεί το τμήμα αυτό. Δεν μπορεί να γίνει τίποτα καλύτερο από τη βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου», ανέφερε ο υπουργός, σημειώνοντας ότι η εναλλακτική λύση, της διέλευσης από τις γειτονικές ορεινές περιοχές είναι πολύ ακριβή και άρα εκτός πραγματικότητας. Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο τμήμα «κόλλησε» καθώς ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε τη διέλευση του αυτοκινητοδρόμου μέσα από την προστατευόμενη περιοχή του Καϊάφα, σχεδιασμός που δεν μεταβλήθηκε όταν η περιοχή κάηκε στις μεγάλες πυρκαγιές του 2007. Το ΣτΕ ακύρωσε, έπειτα από προσφυγή, τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου, ενώ η χώρα απειλήθηκε με προσφυγή στο Ευρωδικαστήριο αν δεν ακύρωνε τη διέλευση του δρόμου από τον πληγωμένο βιότοπο.
Οσο για τα υπόλοιπα δύο τμήματα; Η έκπληξη που επιφύλασσαν οι χθεσινές ανακοινώσεις είναι ότι πρόκειται να δημοπρατηθούν σχετικά άμεσα, δηλαδή την άνοιξη του 2014, ώστε να τελειώσουν έως το 2016. «Το τμήμα Πάτρας - Πύργου έχει προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 90 εκατ. έχουν ήδη κατασκευαστεί. Επίσης είναι έτοιμες οι περιβαλλοντικές μελέτες και ολοκληρωμένες οι απαλλοτριώσεις», ανέφερε ο κ. Χρυσοχοΐδης. «Το τμήμα Καλού Νερού - Τσακώνας (σ.σ.: ενώνει την Καλαμάτα με την Κυπαρισσία), μήκους 29 χλμ., έχει προϋπολογισμό 90 εκατ. ευρώ. Τα δύο κομμάτια θα δημοπρατηθούν μαζί». Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι στο τμήμα Καλού Νερού - Τσακώνας οι απαλλοτριώσεις δεν έχουν ακόμα συντελεστεί.
Χρηματοδότηση από ΣΕΣ 2014-2010
Οσο για το κόστος του έργου, ο υπουργός Υποδομών ανέφερε ότι τα 300 εκατ. ευρώ του έργου θα ενταχθούν προς χρηματοδότηση στο ΣΕΣ 2014-2010. Επίσης σημείωσε ότι το Δημόσιο δεν θα κληθεί να πληρώσει αποζημιώσεις στην Ολυμπία Οδό για τα τμήματα που δεν θα κατασκευάσει. Το αίτημα των εργολάβων να δοθούν αποζημιώσεις, που είχε αποδεχθεί το Δημόσιο, τελικά «κόπηκε» από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. «Μόλις το τμήμα Πάτρας - Πύργου και Τσακώνας - Καλού Νερού ολοκληρωθεί, θα γίνει διαπραγμάτευση για τη λειτουργία του», ανέφερε ο κ. Χρυσοχοΐδης. Το πιθανότερο εκτιμάται ότι είναι να ενταχθεί στην Ολυμπία Οδό.
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΙΑΛΙΟΥ
Πηγή: Η Καθημερινή