Tο όραμα ετών για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού επαναφέρει στο προσκήνιο ο σχεδιασμός του νέου ρυθμιστικού της Αττικής σε μια δύσκολη συγκυρία για τον κατασκευαστικό κλάδο που βιώνει συνθήκες ασφυξίας από την μείωση της κυκλοφορίας στους ελληνικούς δρόμους. Στην Αττική Οδό, υπολογίζεται ότι η πτώση προσεγγίζει το 40% καθώς οι διελεύσεις έχουν υποχωρήσει αισθητά από το 2009 που η κυκλοφορία είχε πιάσει ταβάνι τα 310.000 οχήματα και με το ζόρι κινούνται σήμερα στα επίπεδα των 200.000. Ούτε όμως θα μπορούσαν να επαναληφθούν εύκολα, λένε στελέχη του ομίλου, οι προτάσεις που είχε καταθέσει προ ετών ο κ. Δημήτρης Κούτρας του Άκτωρα να κατασκευαστεί το έργο με πόρους της κοινοπραξίας εξασφαλίζοντας την χρονική επιμήκυνση της παραχώρησης που λήγει το 2024. Τώρα, που η συγκυρία έχει αλλάξει δραματικά και τα δάνεια δίνονται με το σταγονόμετρο, κάποιοι υποστηρίζουν ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να εξασφαλίσει ακόμη και μείωση του διοδίου στα 2 ευρώ (από 2,80 που είναι σήμερα), με αντάλλαγμα την παράταση της σύμβασης.
Τα σχέδια που έδωσε προ ημερών το υπουργείο Περιβάλλοντος, στο πλαίσιο της οριστικοποίησης του ρυθμιστικού με τα συναρμόδια υπουργεία πριν αυτό καταλήξει στη βουλή, αποτυπώνουν την υλοποίηση του μεγαλόπνοου σχεδιασμού για τους αστικούς αυτοκινητόδρομους. Από τους χάρτες του ρυθμιστικού προκύπτει ότι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού σκοπεύουν να φτάσουν έως το Λαύριο και τη Ραφήνα με παράλληλη σύνδεση με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» ενώ προβλέπεται και η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος του Ελληνικού και μέσω σήραγγας σύνδεση με τα Μεσόγεια και από εκεί με το αεροδρόμιο.
Προ διετίας συζητήθηκε μία ενδιάμεση -light έκδοση των επεκτάσεων μήκους περίπου 3 χιλιομέτρων για την «συμπλήρωση» της Αττικής Οδού στο υπουργείο και κατά πληροφορίες το θέμα ετέθη και στην ΕΕ και συγκεκριμένα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού από τον τέως γενικό γραμματέα των συμβάσεων παραχώρησης κ. Στέργιο Λαμπρόπουλο. Το σχέδιο προέβλεπε την ολοκλήρωση της Αττικής Οδού από το Πικέρμι που έχει σταματήσει έως τη Ραφήνα και την παράκαμψη της Εθνικής Αντιστάσεως στην Καισαριανή μέσω του δρόμου που περνά από το Πανεπιστήμιο και ενώνει την Περιφερειακή Υμηττού με την Ούλοφ Πάλμε χωρίς ενδιάμεσους κόμβους. Η πρόταση λέγεται ότι περιελάμβανε την χρονική παράταση της σύμβασης παραχώρησης της κοινοπραξίας της Αττικής Οδού αλλά δεν ευοδώθηκε καθότι η ηγεσία του υπουργείου άλλαξε.
Η εποχή πάντως των ισχνών αγελάδων και του δημοσιονομικού εκτροχιασμού δυσκολεύει τους σχεδιασμούς των έργων. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην περίπτωση της Εγνατίας, οι ελληνικοί όμιλοι (σ.σ εκτιμάται ότι στην διαδικασία θα συμμετάσχουν Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ-Τέρνα) εκφράζουν τον προβληματισμό τους για το μοντέλο που θα ακολουθήσει το ΤΑΙΠΕΔ στην προσέλκυση των επενδυτών. Όπως αναφέρουν αν η κυβέρνηση βγάλει τον διαγωνισμό με άλλους όρους και όχι με καταβολή μετρητών, οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες θα έχουν τύχη. Διαφορετικά και με δεδομένο ότι καμία ελληνική τράπεζα δεν δανείζει οι ελληνικές κατασκευαστικές θα βρεθούν αναγκαστικά πίσω από τις ξένες εταιρείες. Η εξασφάλιση χρηματοδότησης φαίνεται να φρενάρει και το έργο για την υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας, η οποία επίσης περιλαμβάνεται στα σχεδιαζόμενα οδικά έργα του ρυθμιστικού σχεδίου της Αθήνας. Την προηγούμενη εβδομάδα το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να μεταθέσει κατά 6,5 μήνες την εκδήλωση ενδιαφέροντος με σκοπό να αντιμετωπίσει το αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον που δυσχεραίνει την δημιουργία επενδυτικών σχημάτων ώστε να κινητοποιηθούν ιδιωτικά κεφάλαια για την υλοποίηση του έργου. Προσπάθεια καταβάλλεται από το υπουργείο Υποδομών για να προκηρυχθεί το αεροδρόμιο Καστελίου, ένας διαγωνισμός που έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου τα τελευταία τρία χρόνια.
Της Μαριάννας Τζάννε
http://www.newmoney.gr/article/28286/xypnoyn-orama-gia-tis-epektaseis-tis-attikis-odoy-sto-ypeka#ixzz2jkjMLzIU