Επιχειρούν νομιμοποίηση του «The mall» στο Μαρούσι χωρίς καν πρόστιμο και πετούν στο καλάθι την απόφαση του ΣτΕ. Με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για το Ρυθμιστικό της Αθήνας-Αττικής, που η συζήτησή του άρχισε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, μεταξύ πολλών άλλων επιχειρούν να νομιμοποιήσουν τις παράνομες χρήσεις, που έχουν αναπτυχθεί επί βασικών οδικών αξόνων της Αττικής. Πράγμα που δεν επιτρέπεται από καμία διάταξη δικαίου.
Κατά προτεραιότητα επιδιώκεται η νομιμοποίηση των υπερτοπικών χρήσεων, που έχουν αναπτυχθεί παράνομα επί του οδικού άξονα της Κηφισίας στο Μαρούσι, όπου βρίσκεται βεβαίως το Mall των 100.000 τ.μ. της Λάμδα Α.Ε. και το παρακείμενο μεγαλύτερο κτήριο γραφείων της Αθήνας των 17.000 τ.μ., όπου είναι εγκατεστημένη η Siemens Α.Ε.
Το νομοσχέδιο ορίζει τέσσερις βασικούς οδικούς άξονες (Αττική Οδό, Κηφισού, παραλιακή Λεωφόρο Ποσειδώνος και τον κεντρικό άξονα, στον οποίο περιλαμβάνει ενιαία τις λεωφόρους Συγγρού και Κηφισίας), επί των οποίων επιτρέπεται η μετατροπή των χρήσεων και εγκατάσταση εμπορικών και υπερτοπικών χρήσεων.
Στο συνολικό μήκος των τεσσάρων αυτών αξόνων δεν συμπληρώνει ούτε τα δάκτυλα του ενός χεριού ο αριθμός των οικοπέδων, στα οποία δεν επιτρέπονται αυτές οι χρήσεις, είτε δεν έχουν αναγερθεί οικοδομές. Φωτογραφική εξαίρεση λοιπόν αποτελεί η ρύθμιση για τον άξονα... της Κηφισίας και επ' αυτού μόνο τα οικόπεδα και τα κτήρια που ευρίσκονται στο Δήμο Αμαρουσίου. Αυτών των οικοπέδων και αυτών των κτηρίων επιδιώκει το Νέο Ρυθμιστικό της Αθήνας την εκ των υστέρων αλλαγή των χρήσεων σε εμπορικές και υπερτοπικές, χωρίς την είσπραξη της υπεραξίας, που καρπώνονται οι ιδιοκτήτες τους από τη μετατροπή των χρήσεων, χωρίς καν την καταβολή των προστίμων αυθαιρέτων, παρά την πρόσφατη απόφαση από το ανώτατο δικαστήριο της χώρας, που τα κήρυξε αυθαίρετα, παράνομα και κατεδαφιστέα.
Πάντως μετατροπή ισχυουσών χρήσεων σε τέτοιες, οι οποίες δεν επιτρέπονται σε μια περιοχή και οι οποίες ήδη λειτουργούν είτε κατά παράβαση της οικοδομικής τους αδείας είτε αυθαίρετα, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνει χωρίς την καταβολή των πολεοδομικών προστίμων.
Βεβαίως, πρέπει επίσης να τεκμηριωθεί ότι αυτές οι χρήσεις δεν είναι πιο επιβαρυντικές των ισχυόντων ή εφόσον είναι πρέπει να διασφαλίζεται ότι έχουν ληφθεί μέτρα, που εξαφανίζουν ή ελαττώνουν σε αποδεκτό βαθμό την επιβάρυνση που προκαλεί αυτή η μετατροπή. Πρέπει επίσης να τεκμηριωθεί ότι η συγκεκριμένη χρήση, που ευνοείται, είναι αναγκαία για την πόλη και αδύνατη η εξυπηρέτηση της πόλης εφόσον μεταφερθεί σε άλλη περιοχή.
Επιλεκτικά συμφέροντα
Παράλληλα, με τις ρυθμίσεις του άρθρου 11 του ν/σ. είναι προκλητικά προφανής η επιδίωξη των συντακτών του για την ικανοποίηση απαιτήσεων ιδιοκτητών ακινήτων προκειμένου να αναπτύξουν στα ακίνητά τους τις δραστηριότητας που καθένας τους επιθυμεί. Μόνο που σε αυτή την προσπάθειά τους οι συντάκτες του δεν κατάλαβαν ότι αντί για Ρυθμιστικό Σχέδιο έφτιαξαν το Φούρνο του Χότζα, που τον έβαλε στο κάρο, για να γυρνάει την πόρτα του κατά την επιθυμία του κάθε πελάτη. Έτσι βλέπουμε τις οβιδιακές μεταμορφώσεις στις χρήσεις του Ελαιώνα, τώρα που κατάλαβε ο Παναθηναϊκός το παιχνίδι που παιζόταν στην πλάτη του για το γήπεδο.
Στόχος ήταν να κατασκευαστεί το Εμπορικό Κέντρο, που θα κατέστρεφε την περιοχή, και θα προξενούσε τεράστια οικονομική ζημία στο Δήμο Αθηναίων, αφ' ενός μεν για τα έργα εξισορροπήσεως που ήταν αναγκασμένος να πάρει από την τεράστια αύξηση της οικιστικής φορτίσεως στην οποία θα επέβαλε στην περιοχή και στην Αθήνα η λειτουργία αυτού του Εμπορικού Κέντρου , αφ' ετέρου δε από την απαγόρευση της ανεγέρσεως των απολύτως απαραιτήτων για το Δήμο της Αθήνας και την περιοχή κτηρίων, που του επιβλήθηκε προκειμένου να εξισορροπηθεί η αύξηση της οικιστικής φόρτισης στην περιοχή, η επιφάνεια των οποίων ανερχόταν σε 60.000 τ.μ.!
Χωρίς κανόνες
Μυαλό όμως δεν βάζουν και προτιμούν να μην γίνει τίποτε και προκειμένου να προσφέρουν «εξυπηρετήσεις» και να εξακολουθήσει να σέρνεται η Αθήνα εδώ και τριάντα χρόνια με το απαξιωμένο Ρυθμιστικό της, αντί να εγκύψουν στα πραγματικά προβλήματά της και να επιδιώξουν λύσεις που προ πολλού έχουν εφαρμοστεί στο εξωτερικό, έχουν αποδώσει εξαιρετικά αποτελέσματα και έχουν καταστεί κανόνες της πολεοδομικής επιστήμης.
Έτσι, αναγορεύουν τον Ελαιώνα σε «περιοχή στρατηγικής σημασίας για την Ανάπτυξη της Περιφέρειας»! Αυτό κι αν είναι απ' τ' άγραφα...
Η Περιφέρεια θα αναπτυχθεί διά της ανάπτυξης του κέντρου της πρωτεύουσας! Και βλέπουμε να επιδιώκουν την ανάδειξη του Ελαιώνα σε υποδοχέα καινοτόμων επιχειρήσεων, ενώ παράλληλα ούτε καθορίζεται ούτε επιβάλλεται τούτο για κάποια άλλη περιοχή της Αττικής, που συνεπάγεται την απαγόρευση εγκαταστάσεως τέτοιων επιχειρήσεων εκτός του Ελαιώνα και εξαναγκασμό του συνόλου των εταιρειών του κλάδου να αναζητήσουν στέγη στον Ελαιώνα!
Βλέπουμε ακόμη στις περιοχές του Ελαιώνα «που έχουν τον χαρακτήρα Ατυπων Βιομηχανικών Συγκεντρώσεων» -έκφραση σικ- να επιτρέπεται η εγκατάσταση Επιχειρηματικών Πάρκων Εξυγίανσης, εφόσον τα οικόπεδά τους πληρούν τις προϋποθέσεις του ν. 3982/11.
Γιατί δεν αναφέρουν ονομαστικά την ιδιοκτησία που πληροί αυτές τις φωτογραφικές διατάξεις και μας αναγκάζουν να ψάχνουμε ποιος είναι ο ενδιαφερόμενος; Τον οποίο γνωρίζουν, πλέον, όλοι οι Αθηναίοι.
Οι αρμόδιοι, λοιπόν, δεν αντιλαμβάνονται ότι με τέτοιες φωτογραφικές διατάξεις -και πολλές άλλες- όχι μόνο ανάπτυξη καινοτόμων επιχειρήσεων δεν θα δούμε στην Ελλάδα, αλλά θα φύγουν στο εξωτερικό και όσοι ακόμη προσπαθούν εδώ και χρόνια να εγκατασταθούν σε μια σύγχρονη «περιοχή εγκαταστάσεως καινοτόμων επιχειρήσεων», οι οποίοι γνωρίζουν ότι μια τέτοια περιοχή χρειάζεται άμεση και εύκολη πρόσβαση σε αεροδρόμιο, λόγω του διεθνούς ανάπτυξης αυτών των δραστηριοτήτων τομέα στον οποίο οι Έλληνες επιστήμονες είναι ανάρπαστοι στο εξωτερικό.
Αντιφάσεις
Το νομοσχέδιο για το νέο Ρυθμιστικό φτάνει στο σημείο να αντιφάσκει και να συγκρούεται με τις ίδιες τις κατευθύνσεις και προβλέψεις που το ίδιο θέτει με άλλες διατάξεις, όταν πρόκειται να εξυπηρετηθούν φωτογραφικά συμφέροντα. Έτσι, το νομοσχέδιο αφ' ενός μεν εισηγείται τη βελτίωση των υποβαθμισμένων περιοχών της πόλης, μέσω αναπλάσεων με πόρους από την είσπραξη της υπεραξίας, που επέρχεται μέσα από την αλλαγή των χρήσεων, αφ' ετέρου δε «νομοθετεί» τη νομιμοποίηση των παράνομων χρήσεων όλων των κτηρίων που ευρίσκονται επί των οδικών αξόνων της πρωτεύουσας όχι μόνο χωρίς την καταβολή της υπεραξίας που έχουν καρπωθεί από αυτή τους την παρανομία, αλλά και χωρίς την καταβολή των προστίμων που τα βαρύνουν από την παράνομη αλλαγή της χρήσης τους, όταν μάλιστα τα κέρδη που αποκόμισαν από αυτή την παρανομία τους είναι πολλαπλάσια των προστίμων.
Το νομοσχέδιο πρέπει να απορριφθεί συλλήβδην. Αρκεί όμως να εντοπιστούν οι προκλητικές φωτογραφικές ρυθμίσεις του, όπως αυτές του άρθρου 11, για να καταδειχθεί η απόλυτη ανεπάρκειά του, η καταστροφή που θα επιφέρει η τυχόν εφαρμογή του, οι φωτογραφικές διατάξεις υπέρ της διαπλοκής και των μεγάλων συμφερόντων και η βεβαιότητα της ακυρώσεώς του από το Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου με βεβαιότητα θα οδηγηθεί.
ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΟΤΣΩΝΗ (Πολιτικός Μηχανικός)
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=433394
Πηγή: Ελευθεροτυπία